,

‘We hebben het NOS Journaal gehaald!’

NOS-journaal

Nietsvermoedend loop ik na een bespreking een feestje binnen bij een klant van mij. Het congresbureau heeft recent het NOS Journaal gehaald. Het hoogst haalbare in PR-land. Het journaal was komen draaien op een congres en interviewde enkele sprekers.

Het congresbureau heeft groot gelijk. Elk bedrijf in Nederland wil onafhankelijke journalistieke aandacht voor hun product of dienst. Via persberichten, pr-bureaus en duizenden telefoontjes worden de verhalen geplugd. De journalisten maken daarna hun eigen onafhankelijke keuzes. En als dan het NOS Journaal wordt gehaald, heeft men het heel goed gedaan.

Nu blijkt dat het ANP ook een commerciële tak heeft. De oeroude persdienst is hard op zoek naar nieuwe verdienmodellen. En dus wordt de goede naam van de persdienst nu commercieel ingezet. En ook zij hebben groot gelijk. Bij BNR en het FD doen we niet anders. Bedrijven en merken willen zich graag verbinden aan onze sterke onafhankelijke nieuwsmerken. Via evenementen en sponsoring is dit mogelijk. En de onafhankelijkheid van de journalist staat wat mij betreft fier overeind.

De baas van het NOS Journaal, Jan de Jong, is boos nu blijkt dat de commerciële tak van het ANP (ANPinOpdracht) reclame maakt met de goede naam van het Journaal. Zij claimen journalistieke content met veel succes te kunnen pluggen, ook bij de NOS. Volgens Jan de Jong is dit onjuist en schadelijk voor de onafhankelijkheid van de NOS. Maar denkt hij dan werkelijk dat de redacteuren van het NOS Journaal alleen niet- commerciële content op hun bureau krijgen? En dat als ANPinOpdracht een mooi verhaal binnenkrijgt zij dit aan alle media doorzetten behalve aan de NOS? Dat lijkt me toch naïef.

Bij het ANP zijn alle alarmbellen afgegaan nu een van de grootste klanten boos is. Alle PR-uitingen moeten voortaan langs de hoofdredactie. Dat zal de commerciële tak van de persdienst niet helpen. Het gevolg is bureaucratie en een vertrouwensbreuk op kantoor. Maar waarom doet het ANP dit? Waarom op stel en sprong de werkwijze veranderen? Het straalt in ieder geval weinig vertrouwen uit in de medewerkers die hard werken om het ANP overeind te houden. Gezonde en moderne bedrijven zijn continu in gesprek met de buitenwereld. Vaak met een commercieel doel. Ik vrees voor de hoofdredactie van het ANP dat ze snel overwerkt zullen raken door de ouderwetse controlebehoefte.

De strijd rondom commerciële journalistieke content is nog lang niet gestreden. Dit media-relletje tussen het ANP en de NOS is alleen maar het volgende signaal dat de media worstelen met onafhankelijkheid en nieuwe verdienmodellen.