Maarten Bouwhuis

Wat is het geheim van TED?

01 dec 2014 - Maarten Bouwhuis

De magische kracht van TED talks ken ik al jaren. Achttien minuten durende keynote speeches die op internet door miljoenen mensen bekeken worden. Ik werk nu tien jaar als dagvoorzitter maar nog nooit was ik ook maar in de buurt van een TED talk. Totdat Schiphol belde; of ik de Tedx Amsterdam Schiphol viewing party wilde presenteren. Dat wilde ik wel!

TED komt uit Amerika en staat voor Technology, Entertainment en Design. Binnen dat spectrum houden sprekers een inspirerend verhaal. TED Talks kunnen dus over van alles gaan. Het doel van de TED talk is eenvoudig: inspireer het publiek. Laat het publiek nadenken over een betere wereld en hun eigen functioneren. TED wil niets anders dan ideeën verspreiden.

En dat ideeën verspreiden werkt. De best bekeken TED talk is van Ken Robinson. 30 miljoen mensen bekeken zijn talk over schools killing creativity. Ook de business strategie van Simon Sinek is nog altijd populair. 20 miljoen mensen over de hele wereld zijn in 18 minuten bijgepraat over The Why. Deze theorie, waar Sinek ook een boek over schreef, wordt toegepast bij veel bedrijven, ook in Nederland.

Maar wat is nu de kracht van een TED talk? Wat is de oorzaak van het succes? In Nederland wordt heel veel geconfereerd. Leuk voor mij als dagvoorzitter, maar veel impact hebben de meeste sprekers niet. Buiten de congreszaal is er niemand die luistert. TED kiest ervoor om elke talk op te nemen en op internet te zetten. TED is dus geen seminar maar een platform. Maar ook op internet staan miljoenen filmpjes die door niemand worden bekeken.

TED brengt naamsbekendheid en marketingkracht. Dat helpt, maar dat is niet het geheim. TED selecteert de sprekers op inspiratie. Er zit goede redactie bij TED, want anders wil iedereen wel een TED talk houden. Maar ook dat is niet doorslaggevend voor het succes.

TED talks hebben een streng format. Ze zijn 12 of 18 minuten lang, ze worden opgevoerd in een theatersetting en er is geen zaalinteractie. De spreker moet zijn eigen talk honderd procent dragen. Het succes van TED ligt bij de sprekers. Of beter gezegd: bij hun presentatietechniek. TED sprekers geven een show. Ze doen aan storytelling en hebben een perfecte timing met de getoonde foto en video content.

TED wordt gedragen door de kracht van de retorica. Hoe vernieuwend en innovatief de talk ook is, de impact wordt bepaald door de inspiratie die de talk uitdraagt. En die inspiratie wordt gemaakt door de presentatiekracht van de spreker. Bekijk eens een paar TED talks en vraag je dan af of jouw presentatie niet beter kan. Waarschijnlijk wel toch?