Maarten Bouwhuis

Moeten er regels komen voor Uber en Airbnb?

20 okt 2014 - Maarten Bouwhuis

Het doel van elke ondernemer uit Sillicon Valley is een bestaande markt volledig omver werpen. Dit leerde ik van Alexander Klöpping toen wij samen voor Brunel een serie klantendagen presenteerden. Hij was voor DWDD net op reis geweest door het Mekka van de nerds in Californië.

Wat de ICT-ondernemers willen ontwikkelen is een disruptive innovation. Een uitvinding die de bestaande markt eerst pijn doet en dan om laat vallen. What’s app vernietigt sms. Booking (overigens Nederlands) en ander travelsites roeien reisbureautjes uit. Airbnb doet hoteliers pijn en Uber doet een frontale aanval op de taxibranche. De wereld wordt servicegerichter en de klant staat centraal. Ik geloof erin, ik vind het vooruitgang.

De vraag is: hoeveel ruimte krijgen deze bedrijven van de wetgever? Wordt de bestaande taxi- en hotelbranche beschermd of krijgt innovatie de ruimte? Er schuilt een groot gevaar. Tegenstanders willen meestal bestaande banen beschermen door strenge regels op te werpen voor de nieuwkomers. Maar die regels gaan over veiligheid, waar je nooit tegen kunt zijn… Slapen in een particulier huis is brandgevaarlijk en UberPOP-chaffeurs zijn geen professionele rijders. Maar ik slaap toch ook bij familie thuis en stap bij al mijn vrienden in de auto.

Er zullen regels komen voor de nieuwe toetreders op de markt. Hoe eerder die komen, hoe langzamer de wereld veranderd. Maar ze kunnen ook te laat komen. Zeker bij Airbnb in Amsterdam zijn er ondertussen veel semi-professionele kamerverhuurders die leven van de verhuur. Ze zijn gewoon hotelier nieuwe stijl. Zonder regels en zonder vergunning. Het is wachten op de eerste brand of koolmonoxide vergiftiging. Dan grijpt de overheid in, en kan het dus te laat zijn.

UberPOP is op dit moment nog illegaal in Nederland.