Maarten Bouwhuis

Kerstreflectie van uw presentator

15 dec 2014 - Maarten Bouwhuis

Met de kerstdagen voor de deur, gaat mijn bedrijf heel even dicht. Hoewel een ZZP-er natuurlijk nooit echt vakantie neemt. In mijn achterhoofd draait de zaak gewoon door. Toch is er tijd voor reflectie, ontspanning en natuurlijk een aantal heerlijke etentjes.

Ik heb dit jaar prachtige congressen en seminars mogen leiden. Hoogtepunten waren mijn interview met Bouwe Bekking (TeamBrunel), Het retailer of the Year gala van ABN AMRO en de TEDx viewing party op Schiphol. Maar daarmee doe ik tegelijkertijd al die andere bijeenkomsten tekort. 2014 was ronduit leuk! En het goede nieuws is dat er voor 2015 al weer prachtige optredens in de agenda staan.

Dit was ook het laatste jaar dat ik de BNR Klantenshow mocht presenteren. Het programma is aan vernieuwing toe en houdt op te bestaan. Wij denken terug te komen met een nieuwe BNR format over marketing in 2015/ 2016. Op oudejaarsdag presenteer ik de laatste Klantenshow.

Ik ben er trots op dat ik ook in 2015 blijf presenteren op BNR Nieuwsradio. Vanaf 7 januari ben ik wekelijks te horen in BNR Gangmakers. BNR Gangmakers geeft ondernemers een podium en zoekt ze op in de regio. Het is een nieuw debatprogramma waarin ondernemers discussiëren over actuele ondernemerszaken. In januari zal ik uitgebreider bloggen over mijn nieuwe BNR programma.

Maar dan de reflectie, want dat hoort bij de kerstdagen. Ik ben in 2014 strenger dan ooit geweest tegen mijn opdrachtgevers over programma’s en formats. Waarom deze spreker? Waarom dit programma? En waarom is er geen tijd voor de deelnemers? Zij zijn op bijna elk congres een onderschatte bron van kennis en inspiratie.

Dit overdenkend kom ik tot vijf concrete adviezen voor een succesvol congres:

  1. Investeer in redactie

De congresorganisatie is verantwoordelijk voor de inhoud van de dag. En toch vertrouwen zij te makkelijk op de voorbereiding van de sprekers zelf. Overlap tussen sprekers moet voorkomen worden. Alles wat het publiek al weet, hoeft niet verteld te worden. Investeer in een onafhankelijke congres redactie en bereid zo alle sprekers en interviews inhoudelijk voor.

  1. Laat de deelnemers aan het woord

Natuurlijk is er tijd ingeruimd voor vragen uit de zaal, maar publiek wil meer. Ze hebben een mening en veel kennis van zaken. Organiseer gesprekstafels en zaaldebatten; dat werkt en geeft nog mooie dynamiek ook.

  1. Verkort de spreektijd

De maximale TED spreektijd is 18 minuten. Dat heeft alles te maken de spanningsboog van de luisteraar. Probeer het eens. Dwing de sprekers om niet langer dan 18 minuten te spreken. Investeer de overige tijd in vragen uit de zaal. Het dwingt sprekers om kritisch naar hun eigen verhaal te kijken, en dat komt de kwaliteit alleen maar ten goede.

  1. Begin niet voor tien uur in de ochtend

Te vaak beginnen congressen om negen uur of half tien. Dat is, zeker als de deelnemers uit heel Nederland komen, echt te vroeg vanwege afstanden, gezinslogistiek en verkeersdrukte. Ik vraag de mensen soms hoe laat ze zijn opgestaan om op tijd te zijn. Het antwoord “half zes” is dan geen uitzondering. Verwacht dan niet al te veel scherpte van deze deelnemer. Begin gewoon om tien uur, dan kan de dagvoorzitter ook echt op tijd beginnen.

  1. Organiseer een namiddag congres

Ik ben een groot voorstander van mini-congressen tussen drie en zeven uur in de middag. Dit geeft mensen hun werkdag terug. In een interactief programma met veel interviews en zaalinteractie, komt alles voorbij dat de deelnemer moet weten. Hij rijdt voor de file aan, en na de file weer naar huis. De borrel is natuurlijk goed verzorgd, zodat hij ook gegeten heeft.

Ik hoop dat alle lezers het leuk vinden om mijn wekelijkse blog te lezen. In januari schrijf ik weer verder. Elke maandag een nieuwe analyse, verbazing of verwondering. Geniet van de kerst, tot volgend jaar.

In 2015 presenteer ik wekelijks BNR Gangmakers.