Maarten Bouwhuis

Je verzint het niet: Customized Muesli!

22 sep 2014 - Maarten Bouwhuis

Ik ben een muesli-eter, of eigenlijk Cruesli. Volgens de voedselzandloper zijn dat te veel suikers, maar het is wel lekker. Muesli met Yoghurt is mijn dagelijkse ontbijt. En dus zat ik op het puntje van mijn stoel toen Max Wittrock van MyMuesli.com uit Duitsland het podium betrad.

Tijdens de ABN AMRO Retailer van het jaar-uitreiking kreeg Max een kwartier om zijn succesverhaal te vertellen. En een succes is het. In het kort: drie studenten beginnen na hun opleiding bedrijfskunde een webshop in persoonlijke muesli. Ze investeren 3500,- euro en runnen nu een bedrijf met 350 medewerkers.

Maar hoe kom je erop? Waarom begin je een webshop in muesli? Het antwoord is simpel. In Duitsland wordt heel veel muesli gegeten en alle muesli in de supermarkt is hetzelfde. Bij MyMuesli.com kan elke klant zijn eigen muesli mengen. Je verzint het niet, maar zo simpel is het dus.

Het ondernemersverhaal van Max en zijn vrienden is zo simpel en leuk dat de pers ervan smulde. Nadat de zaak open ging in 2007 waren de jongens in 2 weken door alle voorraad muesli heen. Ze hadden ingekocht voor 2 maanden. De kracht van free publicity was overduidelijk. Journalisten doken er bovenop en maakten elke dag gratis reclame. Maar waarom doen journalisten dat? Omdat de jongens customized muesli gingen verkopen; dat verzin je niet.

MyMuesli.com is vanaf dit jaar ook in Nederland te koop. De zaak groeit en dat was nooit gebeurd als Max zijn marktonderzoek had geloofd. Voor de start in 2007 hebben zij 1000 consumenten gevraagd naar de behoefte in customized muesli. Precies 0% van de respondenten had die behoefte… De ondernemers geloofden in het concept, en dat is maar goed ook voor alle muesli-eters in Europa.

Een week na het congres ligt er een gratis proefpakket in de bus. Slimme jongens toch 😉