Maarten Bouwhuis

Deze V&D zal het niet redden

19 jan 2015 - Maarten Bouwhuis

Met stijgende verbazing lees ik dat de V&D hard ingrijpt in het bedrijf. Het warenhuis met 63 winkels lijdt al jaren verlies. De Amerikaanse eigenaar Sun Capital eist natuurlijk maatregelen. Maar dit is het begin van het einde.

V&D vraagt een loonoffer van personeel, er verdwijnen banen en de huurcontracten op de dure winkellocaties worden opengebroken. Daarnaast is er een nieuwe directie aangesteld. Het totale pakket aan maatregelen laat zien dat V&D hun bestaande retailmodel scherper wil uitvoeren. Maar dat bestaande retailmodel is ten dode opgeschreven.

Ik gun de V&D een grote toekomst (ik kwam er zelf vroeger ook veel), maar dan zullen ze nog veel radicaler moeten ingrijpen. Als presentator van de BNR Klantenshow heb ik mij vier jaar lang mogen verdiepen in de toekomst van de retail. Er is één centrale conclusie: de fysieke retailer moet, of exclusief zijn, of een prijsvechter zijn. En exclusiviteit hoeft niet duur te zijn. Rituals bijvoorbeeld is ook exclusief, maar niet perse duur.

V&D zit al jaren in de tang van de prijsvechters en de exclusieve warenhuizen. Bij V&D kan je alles kopen, maar daardoor verkopen ze veel te weinig. Voor huishoudartikelen en decoratie ga je naar de ACTION, de retailer van het jaar in 2014. Ook schrijfwaren en knutselspullen verkopen zij veel goedkoper. Muziek, films en boeken is natuurlijk het domein van streaming-diensten en Bol.com. Stereo’s, telefoons en stofzuigers kopen we tegenwoordig bij de Mediamarkt of Coolblue. Kleding kopen we online bij Zalando en Wehkamp. En als we lekker gaan shoppen dan toch liever naar de Bijenkorf dan de V&D.

Als de V&D wil overleven moet de nieuwe directie heel harde keuzes maken. Omnichannel is hierin het sleutelwoord. De online en offline wereld moeten naadloos op elkaar aansluiten. En zij moeten hun klanten kennen. Investeer dus in loyaliteit. Maar het begint bij een nieuw retailconcept. Strijden tegen de ACTION lijkt bijkans onmogelijk, dus kies voor exclusiviteit en specialisatie. Stoot 80% van de producten af zodat klanten weer weten voor welke aankopen zij naar V&D moeten. Of het merk de huidige retailoorlog zal overleven, is onzeker. Maar met het snijden in lonen en kosten besparen zal niet eens een eerste slag worden gewonnen.