,

Brief aan Ronald van der Mark, CEO van de ACTION

Beste Ronald,
Gefeliciteerd! Je hebt gewonnen, en verdiend gewonnen. Jouw winkelketen, de ACTION, is de beste winkelketen van Nederland. Meer dan 350.000 consumenten hebben gestemd, en jij hebt gewonnen.

De action is retailer of the year. De prijs is geen populariteitsprijs, dat zou te makkelijk zijn. Met meer dan 400 winkels en miljoenen klanten, win je die makkelijk. “De Action behartigt naar de mening van een grote meerderheid van Nederland het beste de belangen van de markt”; dat zegt het persbericht over jullie winst. Wat betekent dat? Jullie zijn beoordeeld op zaken als prijs-kwaliteitverhouding, prijsniveau, klantvriendelijkheid en assortiment. En wat blijkt. Hierin vullen jullie als beste in wat de consument verwacht.

Ronald, jouw managementteam sprong een gat in de lucht toen de uitslag bekend was. Je was met het hele team aanwezig tijdens het galadiner van de ABN AMRO Retailer of the year prijzen. Het glaswerk vloog door de lucht. Wat wilden jouw mensen deze prijs graag winnen.

Als presentator van de gala-avond beleefde ik op het feestje mijn meest gênante moment van de dag. Ik feliciteer je nogmaals en jij vraagt: ‘ben je wel eens in de ACTION geweest?’ Mijn antwoord: ‘nee, of eigenlijk, een keer, om het gezien te hebben’. Die laatste toevoeging maakt het alleen maar pijnlijker.

De ACTION is niet mijn winkel, maar jullie zijn de beste winkel van Nederland. En ik ben een gewone huisvader met gewone spulletjes in huis die jouw winkel veel goedkoper aanbiedt, dan welke concurrent dan ook. Dat is jullie kracht, en daar kun je trots op zijn.

Wij leven in een consumentenwereld waarin mensen hun huis voortdurend volstoppen met nieuwe spullen. De woonaccessoires van de ACTION vullen deze behoefte perfect in. Maar welke uitdagingen komen er op jou af? Je bent nu de beste en hoge bomen vangen veel wind. Is duurzaamheid en de herkomst van grondstoffen belangrijk voor jullie? En blijft de consument het wisselende assortiment even leuk vinden als nu? Het zijn vragen voor de toekomst die jouw managementteam moet beantwoorden.

Waar ik woon zit nog geen ACTION Ronald. Die komt er vast snel. Elke nieuwe winkel is een succes, dus open die maar snel. Ik beloof je plechtig dat ik er zal winkelen en laat je volgend jaar op het gala weten wat ik van de winkel vind.

Met groet, Maarten Bouwhuis

Foto: alle winnaars Retailer of the Year Nederland. (foto: Hannie Verhoeven)