Maarten Bouwhuis

Armoedige campagne laat kiezers zweven.

09 mrt 2017 - Maarten Bouwhuis

Het is een rare campagne, anders dan anders. Nog steeds geen gamechanger en de peilingen bewegen ook niet echt. Zomaar een paar willekeurige kreten die elk half uur voorbij komen in de media.

Ik word gek van al die meta verhalen over deze campagne. Achtentwintig politieke partijen vechten voor zetels in de Tweede Kamer. Zeventig procent van de kiezers zweeft nog. Geef ze toch alsjeblieft meer inhoud om te stoppen met zweven.

Er is veel debat over het debat. Het Carredebat zou te veel een format zijn en Diana Matroos was veel te fel. Maar het debat zelf was behoorlijk inhoudelijk. Dat blijkt ook wel want de fragmenten kwamen nog dagenlang terug in de media. Nieuwsuur en Pauw & Jinek verdienen een groot compliment voor hun dagelijkse campagne programma’s. De lijstrekkers worden bij Nieuwsuur echt ondervraagd over hun standpunten. En de tafel van Pauw & Jinek is heel divers en relevant. Ook mijn collega’s van BNR laten de politici inhoudelijk aan het woord, bijvoorbeeld in BNR Ask my Anything.

Helaas moet ik de inhoudelijke interviews en debatten voortdurend zoeken tussen het vele campagnenieuws over de campagne, ook op BNR en bij Pauw & Jinek. Dit nieuws gaat hoofdzakelijk over de peilingen. Hoe vaak moet Lodewijk Asscher nog antwoord geven op de vraag waarom zijn campagne niet goed gaat? Dat is toch een armoedige vraag? Waarom bedrijven journalisten de hele dag sportjournalistiek waarin gevraagd wordt naar een zetel meer of minder in de peilingen? Het antwoord op deze vragen helpt de zwevende kiezer helemaal niets.

De zwevende kiezer wil begrijpen waar partijen voor staan. Het uitdragen van deze inhoud is natuurlijk de verantwoordelijkheid van de lijsttrekkers, niet van de media. Ook hierin is dit een armoedige campagne. Terecht is opgemerkt dat drie van de vier stellingen van het Carredebat gelijk waren aan 2012. Wat zegt dit over de thema’s die de partijen kiezen in deze campagne? Ik vind AOW-leeftijd en eigen risico in de zorg niet erg onderscheidend. Hoe kan het dat de klimaatverandering geen groot thema is, terwijl GroenLinks er zo sterk voor staat, volgens de peilingen…

Boze kiezers houden niet van klimaatverandering en partijen zijn bang die kiezer te verliezen aan Wilders. En Wilders doet niet eens echt mee in de campagne. Hij gaat niet in debat en beantwoordt geen vragen, maar de peilingen maken hem machtig. Het is een armoedige campagne.