,

Doorbreek de Hollandse bescheidenheid!

Uitreiking van de FD Gazellen Awards

‘Het moet afgelopen zijn met de Hollandse bescheidenheid,’ aldus Maarten Bouwhuis, presentator van de FD Gazellen Awards 2016, journalist en presentator bij BNR Nieuwsradio en veelgevraagd dagvoorzitter. ‘Wees trots op jouw succesformule!’ Heeft hij nog meer tips voor Nederlands snelst groeiende ondernemers?

(Deze blog verscheen eerder op de site van de Growthfactory.)

FD GAZELLEN AWARDS 2016

Deze weken zijn in vier verschillende regio’s de FD Gazelle Awards 2016 uitgereikt. Nederlands snelst groeiende ondernemers werden daar live geïnterviewd door presentator Maarten Bouwhuis. Wat viel hem op tijdens deze drie minuten durende gesprekken? ‘Over het algemeen weten ondernemers slecht te verwoorden waarom zij zo succesvol zijn,’ vertelt hij. ‘Het is bijna alsof die snelle groei ze zomaar overkomt.’

Daar valt dus veel winst te behalen! Volgens Maarten zijn er ten minste drie punten waar meer aandacht aan besteed zou moeten worden: bewust zijn van jouw unieke eigenschappen, trots zijn op jouw succesformule en dit helder communiceren. Bescheidenheid siert de mens, maar het belemmert ondernemers ook om vrij over hun succesformule te praten. En dat zouden ze juist meer moeten doen; dat kan best zonder arrogant te worden.

BEWUST VAN JOUW UNIEKE EIGENSCHAPPEN EN MOTIVATIE

Een belangrijke vraag is: Wat maakt jouw organisatie uniek? ‘Nu hoef je niet direct een concurrentieanalyse uit te voeren,’ aldus Maarten, ‘maar vraag je wel af dankzij welke elementen in jouw organisatie jouw klanten blijven terugkomen. Wat is jouw drive? Waarvoor stap je elke morgen uit bed en ga je aan de slag?’ De presentator benadrukt dat bewust kunnen aanwijzen waar jouw kracht ligt en wat jouw motivatie is, een duurzame groei stimuleert. ‘Slecht zicht op jouw unieke eigenschappen zal juist leiden tot een ongecontroleerde groei, want waar moet je op sturen?’

TROTS OP WIE JE BENT EN WAAR JE VOOR STAAT

Naast een gebrek aan bewustzijn speelt de Hollandse bescheidenheid veel ondernemers ook parten. ‘Wanneer je vraagt wat maakt dat hij of zij tot Nederlands snelst groeiende ondernemers behoort, krijg je vaak als antwoord dat ze ook een goed team hebben. Ik begrijp dat ondernemen teamsport is, maar dat is toch niet de complete analyse? Wat is je strategie?’ Vervolgt: ‘Zoals Pieter Zwart van Coolblue zegt: “Ik zorg dat ik tot de top-10 van beste werkgevers in Nederland behoor, zodat de juiste mensen bij mij willen werken. En daarom ben ik de beste.”’

HELDERE IN- EN EXTERNE COMMUNICATIE

Met enkel het besef en het erkennen van jouw talent en motivatie ben je er nog niet. Cruciale aspecten als ‘bewustzijn’ en ‘trots’ kunnen niet zonder een heldere communicatie. ‘Wees concreet. Vertel in een paar zinnen waarin jouw organisatie zich onderscheidt,’ vertelt Maarten. ‘Dan bedoel ik geen standard elevator pitch, maar een pakkend verhaal waarin jouw unieke eigenschappen naar voren komen.’ Wanneer je als ondernemer voor jezelf en de buitenwereld goed kan verwoorden waar jouw kracht ligt, geeft dit zowel in- als extern een enorme boost. Binnen de organisatie staan alle neuzen dezelfde kant op en daarbuiten weten klanten je sneller te vinden, omdat duidelijk is waar het jou om draait.

Door bovenstaande drie punten te combineren, zullen Nederlands snelst groeiende ondernemers nóg sneller groeien en bovendien op een gecontroleerde, duurzame manier.

foto: in gesprek met Winnaars FD Gazellen West-Nederland; We Pay People en FSGroep